Wchodzisz w obszar obcości Rozmowa z Anną Konik Sztuka Obcy niepoprawnie mówi w naszym języku, inaczej wygląda, wyznaje inną religię. W spotkanie z nim trzeba włożyć więcej wysiłku. Za każdym razem używam innego języka wizualnego, inną drogą dochodzę do tego innego, wykluczonego
Adrian Paci w lokalu_30 Alek Hudzik Sztuka Jeden rzutnik, na którym wyświetlane są kolejne filmy. Adrian Paci, tytułowy Storyteller, snuje opowieść o społeczeństwie. Krytycznie, ale bez ironii
Aneta Grzeszykowska, „12 godzin, 19 minut i 18 sekund” Agnieszka Kwiecień Sztuka Pokazywana na dworcu PKP w Tarnowie wystawa Grzeszykowskiej buduje metaforyczną przestrzeń fantazji, w którą może wkroczyć pasażer podczas długich chwil pomiędzy początkiem a końcem podróży
Enjoy poverty! Konrad Wojnowski Sztuka Mottem tegorocznej 6. edycji berlińskiego Biennale jest was draußen wartet (co czeka na zewnątrz). Celem – zestawienie tego, co znajome i oswojone, z niepokojącym zewnętrzem – biedą, przemocą, odmiennością – i sprowokowanie widza do zadawania pytań o status rzeczywistości
Heidrun Holzfeind, „Za Żelazną Bramą” Lidia Pańków Sztuka W dokumencie „Za Żelazną Bramą” Heidrun Holzfeind czułym okiem rejestruje realia życia na blokowisku w centrum stolicy. I choć sięga po temat trendy, nie wpada w żadną z czyhających pułapek – powierzchowności, sentymentalizmu, estetyzacji, dydaktyki
Retrospektywa Libery Bogusław Deptuła Sztuka Anarchistyczne i wątpiące realizacje Libery ujawniają luki w demokratycznej strukturze państwa i społeczeństwa. Retrospektywa w warszawskiej Zachęcie jest pierwszą taką wystawą w jego dorobku
Kto pociął krawat Johna Cage’a?! Aleksandra Hirszfeld Sztuka „Telewizja atakowała nas całe życie – teraz weźmy odwet!” – to motto sztuki wideo Paika, koreańskiego anty-artysty. Jego twórczość prezentuje „Widok. WRO Media Art Reader 2”
Wieczny powrót Bogusław Deptuła Sztuka Wystawa w Willi Grohmana ma wielu literackich i filozoficznych patronów. Jej intelektualny i artystyczny rozmach nie ma sobie równych
Zagubiony konstruktor obrazów Matylda Szewczyk Film W „Spotkaniu w Palermo” obiektem krytyki – moralizatorskiej i wtórnej wobec wcześniejszych dokonań Wendersa – stały się amorficzność i arbitralność cyfrowej fotografii
Teatr na nowo Agnieszka Kochanowska Teatr Jak zdefiniować współczesny teatr? Jak analizować współczesne spektakle z użyciem nowych technologii? W Gdańsku zebrali się wybitni teatrolodzy z całego świata