Superman nas nie zbawi Agata Sikora Film Superbohaterowie z natury są reakcjonistami. Sami w sobie nie mają żadnych projektów, żadnej inicjatywy. Nie próbują zaprowadzić żadnych strukturalnych zmian – nie nawodnią pól, by wyeliminować głód na świecie, nie zaprzęgną swych mocy w służbę medycyny
Nowa śląska ballada Dariusz Sośnicki Literatura W debiutanckiej książce Mateusza Górniaka życie jest niemal tożsame z ruchem. Niepodzielnie rządzi nią motoryczność – źródłem energii jest słońce albo rozświetlony ekran monitora
Koniec ojców Michał R. Wiśniewski Obyczaje Ojcostwo jest jak duża opozycyjna partia, która od lat nie może wygrać wyborów – jako projekt jest skompromitowane, na jego gruzach trzeba zbudować nową narrację
POP-CORE: Show Must Go On? Michał Walkiewicz Film W kinach rządzą dziś komiksowi superbohaterowie oraz odkrywane na nowo legendy muzyki. Obydwie grupy mają sporo wspólnego: poza zamiłowaniem do pstrokatych strojów oraz półboskim statusem w popkulturze łączy je marketingowy potencjał
Kampowe serce Europy Marcin Bogucki Muzyka Łatwo jest krytykować Eurowizję, dużo trudniej dostrzec jej potencjał. Jest to jedna z niewielu muzycznych utopii skupionych wokół idei europejskiej, która w silny sposób jednoczy ludzi
POP-CORE: Odmienny Stan świadomości Michał Walkiewicz Film Od kontrowersji narosłych wokół zmarłego niedawno Stana Lee ciekawszy wydaje się jego sukces – wykonany z nawiązką plan przebudowy kultury popularnej
Wizzair, czyli pułapki kolonializmu Agata Sikora Obyczaje Czy „Biedni, ale sexy” Agaty Pyzik naprawdę dekonstruują kolonialną ramę, czy tylko odtwarzają ją w nieco odmienny sposób? Czy nie słychać tu echa starej, dobrze znanej gry?
Grube metafory Marcin Bogucki Muzyka Tegoroczną Eurowizję wygrał gość z widowni, który w czasie występu duetu Madame Monsieur machał przed kamerą czekoladkami Merci – wspaniała emanacja ducha konkursu. Różnorodna, nieprzewidywalna i marynistyczna. Taka była w tym roku Eurowizja
Uciekaj albo płyń Przemysław Czapliński Obyczaje „Nasza lokalna wersja popu decyduje o charakterze polskiej komunikacji społecznej; względem niej orientują się partie polityczne i przywódcy, ona wyznacza granice porozumienia i kłótni. Nawet gdy odpycha, nie daje się zlekceważyć” – esej wokół książek Masłowskiej i Witkowskiego
SCHEMATY: Niezawodna droga Katarzyny Nosowskiej Olga Drenda Muzyka Kiedy to się właściwie zaczęło? Rękodzieło, wełniana czapka, las, ptaki, sarny, trójkąty, neonowe chmury. Nowy polski kobiecy pop świetnie pasuje do czasów, w których piecze się w domu własny chleb, ale zdjęcie robi mu się już najnowszym modelem smartfona
Dzika popkultura Rafał Księżyk Obyczaje Dowiedziałem się, że młodsze nastolatki zakładają strony internetowe poświęcone swym bohaterom z dzieciństwa spędzonego przed kanałem „Mini Mini”, My Little Pony. Tyle że postaciom tych słodkich, kolorowych kucyków nadają nowe, ukryte znaczenia
Pop Magic ’88 Rozmowa z Olgą Drendą Obyczaje Duchologia to historia rzeczy zbędnych i nieistotnych, wirtualna wizyta na strychu, na który trafiły przypadkowe przedmioty. Kiedyś nieważne i przezroczyste, dziś rezonujące – Olga Drenda o jednym z nietrwałych mikrogatunków popkultury