głębiej
kiedy sięgam po ciebie sięgam w siebie głębiej niż [kiedykolwiek marzenie mogło dosięgnąć zwątpienia w nastroju [nierozpuszczalnym kiedy sięgam po ciebie ten ciemny dzień czuły będzie bo nie [dam mu sczeznąć w wątpliwościach źle umiejscowionego dzieciństwa [w przeszłości kiedy sięgam po ciebie nadal ludzie eksploatują ziemię robią [pieniądze walczą zabijają zwierzęta rośliny ale bezradność bezsilności na [chwilę nie rozpacza we mnie kiedy sięgam po ciebie nie zakrzywia się czasoprzestrzeń [zgodnie z teorią względności tylko w błogości na wysokości lewituję [niezmiennie kiedy sięgam po ciebie moja kotka jeszcze bardziej mnie [kochazazdrosna wita cię z ukosa na klawiaturze wyklepując sms o treści: [[]’':????????/
dokument 0.40
ma być przecież inaczej. im więcej rozumie, tym łatwiej. a tu po prostu ciemność i opad śniegu
w oknie nie pozwala wyjść. przeczucie dygotania na przystanku. zmiana czcionki czy zmienia
coś w rzeczywistości. nasila się presja. uciskanie z zewnątrz do wewnątrz. jedyny jasny ekran
komputera punkt. odgłosy dzwonienia. miasto znowu dzwoni na alarm. sygnały skutecznych
nieskutecznych interwencji w sprawie czyjegoś organizmu.
w tamtych światach istnieje nie. zmartwienia troski napięcia nerwów przeczuć. jest bez. Puste
wnętrze śnienia. bez zastanowienia. męki decydowania.
samosobność projektu. potrącone przez przypadek kości. czaszka podbita echem uderzenia.
nienawidzić tego mieszkania. krzyży w jego ścianach. brudu za paznokciami odłączonymi.
niepewności rojenia. cokolwiek to znaczy nie znaczy.
wysiłek wymyśla liczne obrażenia. godziny nabijane bateriami budzików.
Znowu
z najnowszego raportu CBOS o podziale narzucaniu kobietom obowiązków wynika
że w niemal wszystkich 82 procentach polskich domów piorą tylko kobiety
tylko one zawsze w 81 procentach odpowiadają twierdząco za prasowanie
w 65 procentach gospodarstw tylko kobiety kupują obierają kroją przyprawiają gotują
a w 61 procentach tylko one myją czyszczą pucują zamiatają odkurzają porządkują sprzątają
w stosunku do poprzedniego sondażu na ten sam temat
o kilka procent spadła liczba mężczyzn [lubiących oczywiście trudne wyzwania]
którzy w domach zajmują się drobnymi naprawami
oraz zlecaniem różnych prac na zewnątrz
coraz częściej niestety i tym muszą zajmują się przepracowane zmęczone kobiety
przerażająco interesująco wyglądają wyniki dotyczące podejmowania w rodzinach decyzji
kobiety w ogóle rzadko samodzielnie decydują nawet o tym
na jaką kupić pralkę wydać jego ciężko zarobione pieniądze na stołku dyrektorskim
w której będą mogły znowu tylko one prać z miłością i oddaniem całej rodzinie gacie majtki
no a ta klamka
szarpnięta o drugiej nad ranem z nocy czyjegoś mieszkania
nie zapada?
po wieki powiek
rzęsiście
wczoraj kupiła dwie paczki i znów nie ma żadnego
podczas gdy sznury deszczu szumiąco chłostają potulne [gałęziegałąź czy może być czymś innym niż
ręką wyciągniętą by dotykać powietrza przed tobą
dwutlenku węgla który biochemicznie opuścił twoje płuca
a którego nie wymieszasz w pocałunku z nikim
kto nie dotrze na głębokość ciebie
wczoraj kupiła dwie paczki i znów leżą puste
opakowania po dwudziestu papierowych rurkach
sznury deszczu rzęsiście wbijają się w ziemię wybijają wyrwy
gałęzie ociężale chyboczą w grawitacji gradu
gałąź czy może być czymś innym niż kanałem z wodą
która tak szczelnie wypełniła twoje płuca
że już w nich nie odetchnie ulga
właśnie
leżak przewilgotny czeka na ciężar właściwy
twemu rozmiarowi właśnie
deszcz zawiesił działalność na jedynej kropli
w której wrona moczy ostrze swego dzioba
Maria Cyranowicz – poetka, krytyczka literacka, performerka. Autorka tomów poezji:
„neutralizacje” (1997), „i magii nacja” (2001), „piąty element to fiksja” (2004),
„psychodelicje” (2006), „denpresja” (2009). Współautorka wyboru „Gada !zabić?
Pa]n[tologia neolingwizmu” (2005) oraz pierwszej w Polsce antologii poezji kobiet „Solistki”
(2009). Redaktorka czasopism literackich „Meble” i „Wakat/Notoria”.
Od 2004 roku wydawała książki poetyckie w autorskich opracowaniach typograficznych,
współpracując z Markiem Sobczykiem, a wiersze prezentowała w formie audiowizualnej,
nawiązując do tradycji awangardy XX wieku, poezji konkretnej i sztuki współczesnej.
Swoje prace przedstawiała m.in. w ramach Manifestacji Poetyckich w Warszawie i
Prezentacji Poezji Wizualnej w Rybniku oraz w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej
Zamek Ujazdowski. W 2020 roku wystąpiła w inscenizowanej fotografii Zbigniewa Libery
„Poetka Maria de Cyrano” oraz w animowanym teledysku Oli Wasilewskiej do wiersza
„sztama”, który otrzymał główną nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Wideowierszy w
kategorii adaptacja na festiwalu OFF JEŻYCE w 2024 r.