To nie lalki Rozmowa z Andrzejem Dybczakiem Dużo zależy od intencji. Cała etyka pracy czy życia. Robisz coś, żyjesz, wchodzisz w interakcje z rzeczywistością. Trudno to ocenić – mówi autor „Lasu duchów”
Nie naród, tylko krajobraz Rozmowa z Małgorzatą Dziewulską Napiękniejszy pejzaż jednego z przywódców Grupy Krakowskiej przedstawia chaty nad Zbruczem – czy jego doskonałą formę artystyczną stworzył Lewicki czy Łewycki? Czasem trudno odróżnić, co w ukraińskim polskie, a w polskim ukraińskie – mówi autorka „Awangardy podkarpackiej”
Wróble i papugi Rozmowa z Izabelą Dłużyk Kiedy w podstawówce miałam lekcje na późniejszą godzinę, to wcześniej wychodziłam przed blok z babcią czy dziadkiem i nagrywałam kawki, gawrony i sikorki. Dźwięki, które niemal codziennie słyszy się gdzieś w mieście
Przeciw metrofobii Rozmowa z Adamem Kaczanowskim i Joanną Roszak Poezja to nie jest lek na kaszel, który może przydać się każdemu i którego reklamę warto umieszczać na każdym autobusowym przystanku
Da się zrobić spektakl bez prądu Rozmowa z Agatą Siwiak, Michałem Zadarą i Weroniką Zajkowską Opowiadamy o łące, odwołując się do narzędzi teatralnych: ruchu, scenografii, oświetlenia. Okazuje się, że da się za ich pomocą stworzyć spektakl, w którego centrum nie ma sceny i aktora
Takich rzeczy nie mówi się głośno Rozmowa z Umysłem Biedaka W świecie sztuki bardziej niż sama praktyka artystyczna liczy się umiejętność poruszania się w systemie. Jeśli nie jesteś na bieżąco z tym, co jest modne, jakie tematy poruszać, jak pisać wnioski czy tworzyć portfolio, twoje szanse maleją
Wytrwałość Rozmowa z Kamilą Taraburą i Korkiem Bojanowskim Największym błędem polskiego kina jest podział na dwa bieguny, kino artystyczne i komercyjne. Powinno być znacznie obszerniejsze spectrum, kiedyś kinem środka był przecież Bergman
Nie warto się obrażać na AI Rozmowa z Davidem Sypniewskim Zamiast toczyć jałowe spory, powinniśmy oswoić się z myślą, że generatywna sztuczna inteligencja nie zniknie. W przyszłości nadal będą potrzebni ilustratorzy, graficy i projektanci, tyle że właśnie dostali do rąk zupełnie nowe narzędzia
Przyszłość jest możliwa Rozmowa z Sofiją Andruchowycz Byłam już przekonana, że literatura piękna straciła rację bytu. Odzyskałam poczucie sensu, kiedy wpadłam na pomysł, by przedstawić wizję świata po wojnie. Odnalazłam wymiar, w którym przyszłość jest możliwa
Staram się zostawiać rolę na scenie Rozmowa z Piotrem Biedroniem Pochodzę z naprawdę małej wioski w górach, z Beskidu Wyspowego. W tamtych czasach byłem w teatrze może dwa razy. Wszystko zaczęło się od konkursu recytatorskiego, na którym ktoś mnie zauważył i powiedział: „Pan ma predyspozycje na aktora”
Maszyna do wywoływania empatii Rozmowa z Ramoną S. Diaz Kiedy bohaterowie mówią mi „tak, możesz zrobić o mnie film” – nie rozumieją do końca, że zobaczą potem na ekranie swoje życie. Ja sama nigdy nie powiedziałabym sobie „tak” – rozmowa z filipińską reżyserką, laureatką Nagrody im. Marka Nowickiego na tegorocznym festiwalu WatchDocs
Straceńcze tango z materią Rozmowa z Korą Teą Kowalską Zbieranie, znoszenie nie jest łatwe ani przyjemne. Za wszystkim czai się śmierć, albo cudza, albo powidok własnej, bo rzeczy przecież nas przeżyją, jeśli im dobrze pójdzie – mówi autorka książki „Patrz pod nogi”
Alina w Ghanie Rozmowa z Jankiem Simonem i Maxem Cegielskim Ghana zdobywa niepodległość w 1957 roku. Alina Ślesińska dostaje więc zaproszenie z kraju, który tworzy się na nowo. Jest to moment afrooptymizmu, przekonania, że w tym rejonie świata wszystko jest możliwe. W takie miejsce pojechałby każdy artysta marzący o realizacji dużej i skomplikowanej pracy
Budowanie jest doświadczeniem społecznym Rozmowa z Joanną Mytkowską W sytuacji rozchwiania demokracji niezmiernie ważne są muzea, które wyznaczają raczej kierunek myślenia i działania niż kolekcjonowania. Nie chodzi już tylko o to, jakie dzieło sztuki warto posiadać, ale jaki sposób widzenia świata proponują artyści
Disneyland otoczono murem Rozmowa z Mikitą Iłinczykiem Choć dziś mieszkam w Unii Europejskiej, znam język polski, estoński i angielski, a nawet mam Kartę Polaka i estoński pobyt czasowy, to wciąż identyfikuję się z ludźmi, którzy próbują przekroczyć granicę
Zagraj z mocniejszym akcentem Rozmowa z Olgą Trembach W zeszłym roku nagrałam taśmę na casting do produkcji związanej z Ukrainą. Potrzebowali kogoś z ukraińskim akcentem. Dostałam odpowiedź, czy nie mogłabym nagrać się jeszcze raz, bo nie dość słychać, że jestem Ukrainką
Zapomniana za życia Rozmowa z Luizą Nader Hannie Orzechowskiej odebrano pracownię. Mówiono, że źle uczy i jest słabą artystką. Rozsiewano plotki. Spłonęła duża część jej spuścizny, ocalałe prace są osmalone ogniem. Sprawców nie udało się ustalić
Nie bacząc na konsekwencje Rozmowa z Maryam Moghaddam i Behtashem Sanaeeha Pokazujemy jedynie spotkanie dwojga ludzi, którzy przypadają sobie do gustu, razem śpiewają, tańczą, może czasem się dotkną. Tyle. Nie ma w „Moim ulubionym cieście” żadnej nagości czy scen seksu. To jednak wystarczyło, by zakazać pokazywania naszego filmu w Iranie